Advertisement

Main Ad

Vissza a suliba ételallergiával avagy tippek tízóraihoz tej-, tojás, gluténmentesen!

Az iskolai étkezés is nagyobb fejtörést tud okozni allergiásként, így ehhez szeretnék ötleteket adni.

Kivételesen ez most nem egy receptet tartalmazó poszt lesz, de szerintem így is hasznos tud lenni. Számomra idén már nem kezdődik az iskola, de gondoltam azért összegyűjtöm, hogy én miket vittem tízóraira. Egyrészt segítség lehet azoknak, akik a nyáron tudták meg hogy allergiásak/intoleránsak, másrészt egy kis inspirációt adhat azoknak is akik már évek óta így étkeznek. Persze, nem csak iskolába, hanem akár munkába is lehet ilyeneket vinni.


Szendvics

Szerintem ez a legegyszerűbb és leggyakoribb tízórai. Én általában Schaer kenyérből készítettem, de lehet akár otthon is sütni hozzá kenyeret, zsemlét, kiflit... amilyen formában csak szeretnénk. Ezekhez gyakran használt lisztkeverékek: Schaer Mix B (a mákosguba tortához én is ebből sütöttem kifliket), Szafi Free lisztek, Bake Free lisztek. Az utóbbi kettő márkával nincs túl sok tapasztalatom, mivel nem eszem annyi pékárut, hogy érdemes legyen nekem ezeket használnom, de sok jó véleményt olvastam velük kapcsolatban.
A másik fontos része a szendvicsnek, hogy mit tegyünk bele. Igazából ennek csak a képzelet szabhat határt, de azért leírom az én kedvenceimet:

Sós:

  • Kencék:
    • Naturale vegán vaj ízű készítmény (nekem ez hozza vissza leginkább a vaj emlékét, Aldiban és Herbaházban szoktam venni)
    • humusz (lehet bolti vagy házi is, sokféleképp ízesíthető)
    • padlizsánkrém (szerintem ebből a házi a legjobb)
    • májkrém (figyelni kell, hogy tényleg mentes legyen)
    • VioLife krémsajtok (nekem a fokhagymás-fűszeres a kedvencem, de a natúr is finom)
  • Husik:
    • Sonka
    • Kolbász
    • Felvágottak (itt figyelni kell a címkéket, de pl a Lidl Pikok Pure márka a legtöbb diétába passzol)
  • Zöldségek:
    • szerintem ezt ki se kell fejtenem, akármi mehet ami van otthon, illetve szereti és eheti az, akinek a szendvics készül
  • "Sajtok":
    • VioLife
    • Fino VegaJó Trapi (Lidlben kapható)
  • Szószok:
    • ketchup
    • bbq szósz
    • (édes) chili szósz
    • tojásmentes majonéz (ha jól emlékszem Aldiban kapható)

Édes:

  • Bionella (Müllerben kapható, mentes Nutella)
  • Lekvár

Péksütemények

Itt a legtöbb esetben az otthon sütés marad, mert szerintem még nem mindenki számára elérhető boltokban. Viszont, az a jó ezekben, hogy akár előre is lehet dolgozni és a fagyóban tartalékolni, hogy aztán csak elő kelljen kapni a tízórait. Nekem nem erősségeim ezek a fajta sütik, de szerencsére már így is sokfélét találhattok a neten keresgélve.
Nekem azokhoz amiket itthon készítek itt is a Schaer Mix B lisztkeverék vált be (ez alapján sokféle péksüti készíthető, tojás és tejföl helyett összesen 1,5 ek Dr. Oetker Creme Vega), ha pedig nincs kedvem gyúrni, formázni és a hasonló lépéseket megcsinálni, akkor nagyon szeretem a Mester Család gyorsfagyasztott pékáruit, amiket csak elő kell kapni a fagyóból és már lehet is sütni. Kedvenceim a pizzás és a fahéjas csiga, ezeket Győrben a Herbaházban szoktam venni, de érdemes körülnézni a hozzátok közeli bioboltok fagyasztóinál is.

Müzliszelet

A Messengeres osztálycsoportban szerintem a mai napig "2 szelet müzli" a becenevem, mivel évekig csak ennyit ettem a suliban, azóta már visszatért az étvágyam, de így is szinte mindig van a táskámban 1-1 ilyen szelet, sokszor komolyan életmentő tud lenni. Nekem a Cerbona meggyes-csokis verziója a kedvencem (van még gyümölcsös-magvas, csokis-málnás, áfonyás), illetve az Aldiban kapható kis csokis müzliszeletet is nagyon finom szerintem.

Zabkása

A leginkább az éjszakára beáztatott verziót szerettem suliba vinni, mivel azt csak este bekevertem, reggel bedobtam a táskámba és kész is volt a tízórai. Sokféleképpen variálható és ehhez is nagyon sok féle receptet lehet találni már a neten. Az ízesítéshez sokszor külföldi oldalakról inspirálódom, ha ti is így tennétek akkor "overnight oat" néven keressétek. 
Az én kedvencem: kb 45 g (gluténmentes) zabpehely, 160 ml mandulatej, 1 mk fahéj, fél marék fagyasztott áfonya, 3-4 szem darabolt pekándió, ízlés szerint méz vagy juharszirup vagy agave szirup alaposan összekeverve (csatos üvegcsében vagy jól záródó dobozban össze szoktam rázni) és éjszakára hűtőbe téve. Ha friss áfonyával eszem, akkor azt reggel szoktam hozzákeverni.

Puding/tápiókapuding

Egyszerű mandulatejben megfőzött pudingot is lehet vinni, akár egy kis gyümölccsel vagy keksszel kiegészítve, nagyon finom tízórai tud belőle lenni, a másik hasonló dolog a tápiókapuding, szintén gyümölcsökkel vagy lekvárral ízesítve.

Keksz

Sokszor jól jön egy kis plusz nasi is 1-1 óra között, amikor épp nincs idő rendesen enni vagy éppen még nem vagyunk annyira éhesek, ilyenkor tökéletesek a kekszek. Ezekhez már sok bevált receptet találtok a blogon, akár előre lesüthettek többfélét is, mivel ezek többsége elég sokáig eltartható. Ha pedig boltit vennétek akkor a Gullón Dibus Sharkies kekszet tudom ajánlani, ami szerintem finom és mentes is (és egyébként nagyon cuki cápa alakú). Ezeket akár a fentebb említett pudingok mellé is fogyaszthatjátok.

Gyümölcs

Szerintem ezt nem is kell magyarázni. A legjobb szerintem ha friss idénygyümölcsöket tudunk enni (pl most körte, barack), ezeket lehet akár egyben, akár darabolva gyümölcssalátaként is fogyasztani.

+1 Kávé

Ez a pont leginkább a nagyobbaknak, középsulisoknak/felnőtteknek szól, akik olyan kávéfüggők, mint én. Pár éve vettem egy fém utazó bögrét, amibe otthon beleöntöm a kávét, mandulatejet (ha épp olyan hangulatomban vagyok akkor a cukrot is) és így megvan a délelőtti kávéellátásom és nem annyiban merül ki az egész, hogy a büfében veszem az egyszerű presszó kávét.

Kitartást minden iskolásnak és szülőnek!
Ti miket szoktatok iskolába/munkába vinni magatokkal? Ha szeretnétek, akkor írjátok meg kommentben, hátha másoknak is tudtok segíteni ezzel.
Hasznosnak találtátok ezt a bejegyzést, szeretnétek hasonlókat látni a jövőben?

Instagram: Dodo_bakes
Facebook: Dodo bakes

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések