Advertisement

Main Ad

Kölestúrós gyümölcstorta tej-, tojás-, gluténmentesen (sütés nélkül)

Egyszerű, igazi nyári desszert, szezonális gyümölcsökkel.


Imádom amikor szezonális gyümölcsöket tudok használni egy-egy sütihez. A hétvégén sikerült a piacról hatalmas áfonyákat és édes barackokat hozni, itthon már érik a szeder, úgyhogy nem is volt kérdés, hogy valamilyen gyümölcsös sütit fogok csinálni. 

A múltkor már olvashattatok a kölestúró mousse-ról és lényegében ebben a receptben is azt használom, egy minimális változtatással, így eredetileg nem is terveztem ennek a tortának külön a receptjét megosztani, de megszavaztátok, hogy kíváncsiak vagytok rá, úgyhogy itt is van. Egyébként nagyon örülök az érdeklődésnek, mivel kicsit több, mint egy éve kifejezetten úgy terveztem a blogot, hogy itt tortákat fogok megosztani, de egyelőre csak elenyésző számban jelentek meg ilyen receptjeim, viszont a közeljövőben igyekszem ezt bepótolni (és más új témákat is hozni).

A korábbi recepthez képest ez a verzió egy kicsit darabosabb, mivel nem krémesítettem külön a megfőtt kölest, illetve a zselatinfixtől sokkal stabilabb krém lett, de ha nektek a másik verzió szimpatikusabb, akkor nyugodtan használjátok azt.

Mivel nem úgy készült a süti, hogy bejegyzés tárgya lesz, így előfordulnak a receptben kb mennyiségek, illetve szerintem érdemes elolvasni a "Tippek" részt is a recept alatt, mert sok hasznos dolgot írtam le.

Recept

Hozzávalók:

Alap:

  • 5-6 szem magozott datolya
  • kb 120-150 g olajos mag (nálam: mandula és kesu vegyesen)


Kölestúrórém:

  • 150 g köles
  • 600 ml mandulatej
  • egy citrom héja
  • fél-egy citrom leve
  • 2 csomag vaníliáscukor
  • porcukor
  • 200 ml Meggle Decor habalap
  • 2 csomag Expressz Zselatin fix


Tetejére:

  • 1 csomag színtelen tortazselé
  • 2 csapott ek cukor
  • 250 ml víz
  • színtelen vaníliaaroma (elhagyható)
  • gyümölcsök ízlés szerint (nálam: 1 barack, pár szem áfonya és szeder)


Díszítés (elhagyható):

  • kb fél dl Meggle Decor habalap
  • áfonya és szeder


Elkészítés:

  • Érdemes a kölesfőzéssel indítani, mert ez az egyik leghosszabb folyamat. Szóval, a kölest a tejjel feltesszük főni, lefedjük, hogy ne párologjon el a folyadék. Kb 20 perc alatt fől meg, ezután hagyjuk kihűlni.
  • Amíg hűl a köles addig elkészíthetjük az alapot. A datolyaszemeket vágjuk félbe, tegyük egy hőálló tálba és öntsük le forró vízzel. Ezzel egyrészt gyorsan tudjuk ellenőrizni, hogy tuti nem maradt egyikben sem mag, másrészt sokkal könnyebben tudunk majd vele dolgozni.
  • Tegyük egy aprítóba a magvakat és kicsit pörgessük át, amíg nekünk szimpatikus állagú nem lesz. Én szeretem, ha maradnak benne kicsit nagyobb darabok is, de akár liszt-szerűre is darálhatjátok.
  • Egy kanál vagy villa segítségével (mivel valószínűleg még forró) szedjük ki a datolyadarabokat a vízből és tegyük a ledarált magvakhoz. Ezek után egy kicsit még pörgessük át, hogy egy ilyen kissé ragacsos masszát kapjunk. Ha úgy érzitek akkor nyugodtan tegyetek még hozzá datolyát vagy magvat.
  • Ezt a masszát simítsuk bele a tortaforma aljába. Én simán kézzel szoktam egyenletesre eloszlatni, majd egy kanál és/vagy egy pohár segítségével tömörítem és simítom le.
  • Közben ha kihűlt a köles, akkor azt ízesítsük a citromhéj, -lé, vaníliáscukor és porcukor segítségével.
  • Verjük fel a habalapot, közben öntsük hozzá a zselatinfixet és végül keverjük hozzá a kölest. Nem baj ha itt egy kicsit folyósnak tűnik a massza, a zselatinfix meg fogja fogni.
  • Öntsük rá a köleses krémet az alapra és tegyük a hűtőbe, legalább 1,5 órára dermedni.
  • Ha már látjuk hogy nagyjából megdermedt a teteje, akkor a következő réteget is megcsinálhatjuk. Ehhez mossuk meg a gyümölcsöket, ha kell pucoljuk meg és daraboljuk fel szimpatikus méretűre.
  • Főzzük fel a tortazselét a csomagoláson leírtak szerint (vízzel és cukorral keverjük simára és forrásig melegítsük), én ehhez pluszba löttyintettem egy kis vaníliaaromát, aztán hagytam hűlni.
  • Amíg hűl addig vegyük elő a tortát és rendezgessük el a tetején a gyümölcsdarabokat.


  • Ha kb szobahőmérsékletűnél egy picit melegebb csak a tortazselé, akkor elkezdhetjük ráönteni a tortára. A legcélszerűbb először egy kanál segítségével körbe a szélére önteni, mert így ha valahol esetleg ki tudna szökni, azt hamar észrevesszük, illetve a kis adag zselatin gyorsan megdermed és így eltömíti a lyukat. Ezután már bátrabban önthetjük az egészre.
  • Tegyük vissza a hűtőbe dermedni, kb 10-15 percre, de azt úgyis látjuk rajta, hogy mennyire dermed.
  • Vegyük le róla a tortaformát és ha szimpatikus, akkor akár már késznek is lehet nyilvánítani, de nekem kellett rá a plusz díszítés, úgyhogy:
  • Verjük fel a maradék habalapot, tegyük egy csillagcsővel ellátott habzsákba és nyomkodjuk körbe a tortát, ízlésünknek megfelelően, tegyünk rá pár szem gyümölcsöt és készen is van a díszítés.


Tippek:

  • Az alapba nem mértem pontosan, hogy miből mennyi került, ezért vannak csak kb számok.
  • Az alapot készíthetitek mandulával, kesuval, mogyoróval, dióval, pekándióval, zabpehellyel (figyelj, hogy gluténmentes legyen!)... ami nektek szimpatikus, ezeket keverhetitek is, illetve liszt formában is használhatjátok, ha esetleg nincs otthon egész szemes.
  • Ha egész magokból készítitek, akkor meg lehet pirítani a magokat mielőtt daráljátok. Ehhez melegítsetek fel egy serpenyőt, tegyétek bele a magokat, majd folyamatosan rázogatva/kevergetve pirítsátok "illatosra".
  • Ha nem rajongtok a magvakért akkor akár diétának megfelelő kekszből is készíthettek alapot (akár bolti, akár otthon sütött). Ehhez daráljátok le a kekszet és öntsetek hozzá egy kis olvasztott margarint, vagy olvasztott csokit.
  • A köleskrémet akár úgy is készíthetitek ahogyan a korábbi kölestúró mousse receptemben leírtam.
  • Nyugodtan keverjetek a krémbe is gyümölcsdarabokat, nálam ez most kimaradt, de legközelebb biztosan így csinálnám.
  • Zselatinfixből szerintem másfél csomag is elég lehet, de mivel most dolgoztam vele először, így inkább biztosra mentem a két csomaggal.
  • Érdemes a tortakarikát eleve olyan felületre tenni amin majd tálalni szeretnétek, pl doboz tálcája, tortakarton vagy lapos tányér és azon összeállítani a tortát.
  • Nálam ez most egy kb 16 cm átmérőjű, elég magas torta lett, de nyugodtan csináljátok meg ugyanezt az adagot nagyobb karikában (szerintem 22-esben is még működhet), legfeljebb az alapból csináljatok nagyobb adagot.

Ha elkészíted a leírásom alapján és megosztod, akkor ne felejts el megjelölni és/vagy elküldeni nekem!
Instagram: Dodo_bakes
Facebook: Dodo bakes

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések