Advertisement

Main Ad

Laktóz vagy tejfehérje? Nem mindegy!

Bár mindkét fajta érzékenység/allergia egyre elterjedtebb, sokan még most sem tudják a különbséget. Jöjjön egy kis magyarázat.

Tavaly nyáron lepett meg az, hogy sokan mennyire nincsenek tisztában a két alkotóelem különbségével. Akkor történt egy beszélgetés köztem és egy fagyizóban dolgozó között, amit azóta sem tudok hova tenni:

-Szia, van tejmentes fagyitok?
-Igen ez meg ez meg ez mentes.
-Szuper, akkor egy ilyet szeretnék pohárban.
-Van laktózmentes tölcsérünk is.
-Köszi, de nálam nem a laktóz a gond, hanem a tejfehérje.
-Ohh..., a glutén ugye?

Ha valaki olyan olvassa, aki érti a végét az légyszi magyarázza meg nekem.

Na, szóval ezen kívül is gyakran találkozom az értetlenséggel, amikor tejfehérjésként nem eszem/iszom meg a laktózmentes dolgokat. Ezért is gondoltam, hogy egy külön bejegyzést megérdemel ez a téma.

Még általános suliban tejcukorérzékenynek voltam nyilvánítva. Az elején még javult is pocak állapota, amikor áttértem a mentes dolgokra, illetve akkor kevesebb tejes dolgot ettem összességében, mert még nem volt akkora kínálat, mint manapság. Évek után, amikor teljesen nem jöttem rendbe azoktól sem, sőt újra romlott minden, akkor derült ki, hogy a tejfehérje a gond.

Mivel mindkettőben érintett voltam, így inkább a saját tapasztalataimat írom le és nem szeretnék a nagyon orvosi dolgokba belemenni, tekintve, hogy az nem vagyok.

Laktózintolerancia

Emlékszem amikor először használtam ezt a szót konkrétan senki nem értette, hogy most mégis mi a fenét akarok mondani.

Szerintem érzékenységek közül az egyik legkönnyebben "kezelhető" dolog. Egyrészt a sima tejes dolgok előtt lehet külön laktáz tablettát bevenni, ami sokak számára megoldást nyújt. Egy időben én is használtam és így nem kellett mindenhol előre egyeztetni, hogy mit ehetek

Másrészt ma már mindenből van laktózmentes változat. De komolyan mindenből. Még a húsokból is aminek szerintem alapból se lenne szabad tejet tartalmaznia. Tortás csoportokban gyakran kérdés, hogy ilyen meg olyan tortát, hogy csinálják meg laktózmentesbe és általában azt kapják válasznak, hogy: "Használd a sima recepted csak mentes tejszínnel/mascarponéval/tejjel..." Szóval ez így már nem is olyan nehéz. Általában ezek a termékek is laktáz enzim hozzáadásával készülnek, de ettől még tej marad az alapja.

Nálam az összes tipikus tünet megvolt. Evés után puffadás, hasmenés, görcsök, büdös lehelet (igen, ez is tünet), hányinger, fejfájás. Sokszor azért is nehéz beazonosítani, hogy ez a baj, mert nem közvetlen evés után jelentkezik minden tünet. Simán lehet, hogy 1-2 óra is eltelik mire azt érezzük, hogy ez most nem volt túl jó nekünk.

Tejfehérje allergia

Az első különbség már a nevükben is látszik allergia-érzékenység. Nem fogom ezt se teljesen kifejteni, de röviden annyi, hogy allergia esetén a szervezet sokkal intenzívebben tud reagálni az általa rossznak gondolt dolgokra. Akit bővebben érdekel, az nyugodtan nézzen utána a pontos különbségeknek, de én nem érzem magam kompetensnek ehhez a kérdéshez.

Egy idő után éreztem, hogy bár a laktózmentes dolgok után nem annyira rossz, mint a sima tejtermékek után, de nem is jó. Egyszer csak kiderült, hogy nem is csoda, hiszen tejfehérje érzékeny vagyok.

A tünetek itt is hasonlóak, viszont akár pár percen belül is jelentkezhettek és egyáltalán nem függ attól, hogy csak lenyaltam a pudingos fakanalat vagy megittam egy bögre tejet. Ugyanolyan rossz, ugyanolyan heves és fájdalmas rész következett.

Szerencsére, ma már tejhelyettesítőkből is többféle kapható, de azért még megvannak azok az ízek amiket hiányolok. (Például úgy rágcsálnék egy kis sajtot, tudom van növényi is, de nem ugyanaz) Amit sokan nem szoktak figyelembe venni, hogy a laktózmentes nem tejmentes, pedig ez egy igen fontos dolog.

Én a puffadással és hasfájással szerencsésnek mondhatom magam, de vannak akik sokkal rosszabbul is reagálhatnak, akár a nyomokbanos dolgokra is. Sajnos sok olyat hallottam, hogy kórházba is került valaki egy kis figyelmetlenség miatt.


Remélem sikerült érzékeltetnem a különbséget a kétféle állapot között. Ha valaki tejmentest kér, akkor ne akard rábeszélni a laktózmentest, hogy egy kicsi úgyse árt! De árt és ez nem az a típus aminél megéri rizikózni. Ha laktózmentes sütit/ételt készítesz, akkor nyugodtan használd a megszokott receptedet, csak az alapanyagokat cseréld ki mentesre.

Te érintett vagy valamelyikben? 
Ha igen, melyikben és hogy éled ezt meg?
Ha nem, hasznosnak találtad ezt a posztot?


Egyetek jól, legyetek jól!

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések